—
Nawet 25% więcej zysku z własnej mikroinstalacji.
—
Najlepsze komponenty znanych producentów z listy Tier 1
—
Profesjonalna i kompleksowa obsługa
—
Najlepsze finansowania dostępne na rynku
Czy ładowanie samochodu elektrycznego za pomocą samodzielnie wyprodukowanego prądu stanie się standardem? Posiadając zarówno samochód elektryczny, jak i fotowoltaikę, warto ją wykorzystać także do ładowania akumulatora. Samodzielna produkcja energii jest kluczem do taniego, wydajnego i wygodnego korzystania z pojazdu napędzanego prądu. Wybór ekologicznego auta nie musi się wiązać z zależnością od stacji ładowania. Ładowanie samochodu elektrycznego we własnym zakresie jest w zasięgu Twoich możliwości, a co najważniejsze zapewnia maksymalną oszczędność finansową. Należy się więc spodziewać, że coraz więcej osób będzie korzystać z tego rozwiązania.
Zgodnie z danymi udostępnianymi przez Licznik Elektromobilności, za który odpowiadają Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pod koniec listopada 2020 roku w Polsce było już zarejestrowanych dokładnie 17 121 elektrycznych samochodów osobowych. Ponad połowa z nich to samochody w 100% elektryczne (BEV), a pozostałe stanowią hybrydy plug-in (PHEV). W stosunku do poprzedniego roku rynek ten zanotował 120% wzrost. I choć takie technologie jak fotowoltaika są póki co popularniejsze, to ładowanie samochodu elektrycznego w domu ma szansę stać się równie często stosowanym rozwiązaniem.
Co mówią powyższe dane? To, że dla kilkunastu tysięcy polskich kierowców elektromobilność jest teraźniejszością. Z drugiej strony, własna stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu wciąż jest wyjątkiem, na co wpływa kilka istotnych czynników. Tendencja wzrostowa daje jednak nadzieję, ponieważ:
Warto też zauważyć, jak łatwe jest ładowanie samochodów elektrycznych w domu. Ale czy tanie? Więcej na temat możliwych oszczędności dowiesz się z dalszej części artykułu.
Zastanawiasz się, jak ładować samochód elektryczny w domu? Tak naprawdę wystarczy podłączyć przewód do zwykłego gniazdka, np. w garażu. Problemem jest jednak niska moc ładowania, w związku z czym trwa ono nawet do kilkudziesięciu godzin. Rozwiązania technologiczne, które przyspieszają ten proces, pobierają jednak więcej energii. Tymczasem niezależnie od sposobu i długości ładowania samochodu w domu każdemu właścicielowi zależy na ograniczeniu wydatków. Jeśli wiesz, co to jest fotowoltaika, zdajesz sobie sprawę, jak rozwiązać kwestię kosztów za prąd. Zaprojektowanie i wykonanie instalacji uwzględniającej zapotrzebowanie energii do stacji ładowania samochodów elektrycznych w domu to kwestia wykonania odpowiednich obliczeń.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu będzie ograniczony niemal do zera, jeżeli zainwestujesz w panele fotowoltaiczne o mocy i sprawności odpowiadającej zapotrzebowaniu. Mniej istotne jest to, czy wybierzesz panele mono- lub polikrystaliczne – ma to znaczenie, gdy chodzi np. o liczbę modułów na dachu, ale nie wpływa na samą możliwość ładowania samochodów elektrycznych. Z wyprodukowanym ze Słońca prądem możesz przecież robić, co zechcesz.
Standardowa bateria w samochodzie elektrycznym ma konstrukcję litowo-jonową, w czym przypomina chociażby akumulatory urządzeń mobilnych. Jakie są jej parametry? Przykładowo, bateria w samochodzie Tesla Model 3 charakteryzuje się:
Należy jednak zauważyć, że ładowarka Tesla Supercharger ładuje z maksymalną mocą 120 kW. Aby ustalić, jakie oszczędności zagwarantuje fotowoltaika dla domu, sprawdź, jakie są właściwości baterii w elektrycznym samochodzie, który posiadasz lub planujesz zakupić. Dzięki temu stacja ładowania samochodów elektrycznych będzie odpowiadać na Twoje zapotrzebowanie.
Każde gospodarstwo domowe zużywa przez rok określoną ilość kWh energii, np. 2000. Mając na uwadze planowany przebieg „elektrykiem” w ciągu roku i znając parametry jego baterii, można określić prognozowaną liczbę ładowań, a w konsekwencji dopisać do rocznego zużycia kolejne np. 2000 kWh. Gdy znasz już średnie planowane zużycie prądu dla nieruchomości, pora dostosować do niego projekt paneli. Twoją mikroinstalację może tworzyć np. 10 paneli fotowoltaicznych po 400 W każdy (łączna moc 4 kW). Szczegóły warto ustalić z firmą odpowiedzialną za projekt i montaż paneli. Przy okazji dowiesz się też, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego w domu wyposażonym w fotowoltaikę? Praktycznie nic, jeżeli instalacja całkowicie pokrywa zapotrzebowanie na prąd. Są różne wady i zalety fotowoltaiki, ale jedno jest pewne: możesz dopasować moc i parametry systemu do swoich indywidualnych potrzeb. Jeśli jest nią ładowanie samochodu w domu, nic nie stoi na przeszkodzie. Co więcej, inwestycja będzie jeszcze łatwiejsza dzięki pozyskaniu dotacji. Pomyśl o jutrze już dziś. Miej świadomość, że lada moment dofinansowanie do fotowoltaiki (prawdopodobnie poszerzony program Mój Prąd) będą uwzględniać ładowanie samochodu elektrycznego w domu i tworzenie stacji pod kątem rozwijającej się elektromobilności.
Samochód na panele słoneczne to futurystyczna wizja sprzed lat, która obecnie staje się rzeczywistością. Ładowanie auta elektrycznego w domu może być darmowe dzięki zastosowaniu instalacji solarnych. Tak jak fotowoltaika dla firm przynosi oszczędności w biznesie, tak docenia się jej atrakcyjny charakter z punktu widzenia klienta indywidualnego. Dotyczy to także kierowców, którzy wybrali nowatorski, zeroemisyjny transport. Alternatywnym rozwiązaniem jest też wiata fotowoltaiczna, zastępująca klasyczny garaż.
Zastanawiasz się, czy panele słoneczne do ładowania samochodu nie są zbyt drogie? Instalacja fotowoltaiczna jest dzisiaj dużo tańsza niż jeszcze kilka, czy kilkanaście lat temu. Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu nie musi być więc dla Ciebie obciążeniem. Funkcjonują również programy wspierające ekologiczne rozwiązania, takie jak Mój Prąd 3.0 w 2021 roku. Potencjalne oszczędności wynikające z inwestycji pomoże Ci sprawdzić nasz kalkulator fotowoltaiki.