—
Nawet 25% więcej zysku z własnej mikroinstalacji.
—
Najlepsze komponenty znanych producentów z listy Tier 1
—
Profesjonalna i kompleksowa obsługa
—
Najlepsze finansowania dostępne na rynku
Znalezienie i zagospodarowanie przestrzeni dla samochodu to jeden z kluczowych aspektów związanych z budową domu, zakładu pracy lub innego obiektu, przy którym parkuje się auto. Wszystko ma swoje wady i zalety, dlatego w tym kontekście pojawia się pytanie: co wybrać – tradycyjny garaż czy wiatę? Jakie są zalety i wady obu tych rozwiązań? W podjęciu prawidłowej decyzji pomoże Ci lektura poniższego artykułu.
Odpowiedź na to pytanie jest kluczowym czynnikiem warunkującym Twoje możliwości, od którego należy rozpocząć analizę. Jeżeli dysponujesz mocno ograniczonym budżetem i posiadasz na inwestycję nie więcej niż kilka tysięcy złotych, nie pozostaje nic innego jak postawienie wiaty samochodowej. W takim przypadku garaż, jak również carport fotowoltaiczny, czyli wiata, na którą składa się instalacja fotowoltaiczna, są poza Twoim zasięgiem finansowym.
Różnice w koszcie realizacji obu inwestycji wynikają z ich skali i specyfiki. Podczas gdy garaż jest konstrukcją zamkniętą i wyposażoną w cztery ściany, dach, drzwi i ewentualnie okna, wiata samochodowa może obejmować wyłącznie nakrycie stojące na podporach (np. drewnianych słupach), które chroni pojazd przed opadami deszczu, śniegu czy gradu. Siłą rzeczy ilość materiałów i mechanizmów potrzebnych na wykonanie garażu jest zatem znacznie większa niż przy produkcji wiaty – chyba że mowa o nieco droższym carporcie wyposażonym w panele słoneczne do ładowania samochodu, którego elementem jest fotowoltaika. Mimo to jest on tańszy niż garaż.
Koszt garażu zależy od jego wielkości, technologii wykonania i wielu innych czynników, ale z reguły jest równy co najmniej pięciocyfrowej sumie. Wydatki z nim związane mogą być podwyższone w związku z koniecznością zgłoszenia budowy i uzyskania różnego rodzaju pozwoleń. Tymczasem ceny najtańszych wiat samochodowych zaczynają się już od 1000-2000 zł, choć trzeba pamiętać, że są to najprostsze konstrukcje pozbawione ścian. Droższy jest natomiast carport, czyli wiata fotowoltaiczna, która poza zabezpieczeniem auta służy także jako źródło dodatkowej, darmowej energii pochodzącej ze Słońca i jest wykorzystywana do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego. Ponadto po podłączeniu ładowarki może ona działać także jako stacja ładowania samochodów elektrycznych.
Przestrzeń, której potrzebujesz do postawienia auta, to kolejna newralgiczna kwestia wpływająca na wybór pomiędzy wiatą a garażem. Jeżeli dysponujesz dwoma dużymi samochodami i dodatkowo posiadasz wiele wyposażenia, lepszym rozwiązaniem wydaje się garaż. Polecamy go także osobom, którym zależy na dodatkowym pomieszczeniu np. do ćwiczeń czy wykonywania prac domowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zbudować nieco większy garaż z miejscem na sprzęt do treningu siłowego, rower stacjonarny czy niewielki stolik narzędziowy.
Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, wybierając pomiędzy garażem a wiatą? O ile postawienie garażu wymaga relatywnie dużego terenu, o tyle wiatę samochodową można znacznie łatwiej wkomponować w przestrzeń bez konieczności jej zmiany. Wynika to oczywiście z bardziej ograniczonej konstrukcji, która pozostaje niezabudowana i jest pozbawiona czterech ścian. Nie daje ona jednak szansy na dodatkowe wykorzystanie przestrzeni, co wyklucza np. całoroczne przechowywanie sprzętu pod wiatą, a tym bardziej spędzanie pod nią czasu.
Aby zdecydować, czy lepszy wyborem będzie garaż, czy wiata samochodowa, należy poznać zalety obu tych rozwiązań. Zacznijmy od przedstawienia plusów i minusów garażu.
Szukając odpowiedzi na to, czy lepsza będzie wiata, czy garaż, przejdźmy do omówienia zalet i wad wiat samochodowych.
O ile każdy powinien wiedzieć, co to jest fotowoltaika, o tyle carport, czyli wiata samochodowa wyposażona w panele słoneczne, pozostaje wciąż nieznana wielu kierowcom. Tymczasem to nowoczesne i zdecydowanie warte uwagi rozwiązanie, które pełni funkcję wiaty garażowej umożliwiającej ładowanie samochodu elektrycznego prądem wyprodukowanym z własnej instalacji. To samowystarczalna technologia sprawiająca, że ładowanie kosztuje tyle, ile wynosi koszt wytworzenia energii solarnej, czyli znacznie mniej niż rynkowa cena paliw tankowanych na stacjach benzynowych. Wiata z panelami słonecznymi wytwarza prąd, dzięki czemu można korzystać z niego również w celu zasilenia oświetlenia oraz sprzętu RTV i AGD. Nic więc dziwnego, że wiata carport może być traktowana także jako fotowoltaika dla domu. Co równie istotne, koszt postawienia carportu wyposażonego w panele słoneczne da się obniżyć poprzez dofinasowanie do fotowoltaiki. Tego typu inwestycje obejmuje bowiem aktualny program Mój Prąd 3.0 w 2021.